اوباما و آمريكاي پس از انتخابات
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

انتخابات ميان دوره‌ یي مجلس آمريكا در حالي دیروز ‪ ۱۱ ماه  عقرب برگزار شد كه دولت بارك اوباما با چالش در عرصه هاي اقتصادي و سياسي روبرو است.

 

انتخابات ميان دوره‌ یي كنگره آمريكا كه دیروز دوم نوامبر ‪ ۲۰۱۰ميلادي (‪۱۱ عقرب ‪ ۱۳۸۹خورشيدي) برگزار ‌شد، عنوان پرهزينه‌ترين انتخابات تاريخ ايالات متحده را به خود اختصاص داده است. انتخابات كنگره هر دو سال يك بار برگزار مي‌شود كه طي آن كليه ‪ ۴۳۵كرسي مجلس نماينده گان و تقريبا يك سوم كرسي‌هاي مجلس سنا - از مجموع يكصد كرسي - به راي گذاشته مي‌شود.

 

اعضاي مجلس نماينده گان براي دوره‌هاي دو ساله انتخاب مي‌شوند اما دوره كار سناتورها شش ساله است. امسال براي ‪ ۳۷كرسي سنا رقابت وجود دارد و هم چنين راي‌گيري براي ‪ ۳۷كرسي فرمانداري در ايالت‌هاي مختلف انجام خواهد شد . تعداد اعضاي مجلس نماينده گان از هر ايالت، تابعي از ميزان جمعيت ايالت ها است. هدف اين بوده كه اين مجلس بطور مستقيم منعكس‌كننده آراي عموم باشد، به همين دليل است كه اعضاي آن هر دوسال يك بار انتخاب مي‌شوند.در مقابل مجلس سنا طوري برنامه ريزي شده كه بيشتر نقطه نظرات سياست مداران را منعكس كند. نماينده گان مجلس سنا شش سال در سمت خود مي‌مانند و بدون توجه به ميزان جمعيت، هر ايالت داراي دو نماينده در مجلس سنا است.

 

 

** چالش‌هاي اوباما در انتخابات ميان دوره  یي

در انتخابات ميان دوره یي امسال كنگره ايالات متحده، آنچه بيش از هر موضوع ديگري براي راي‌دهنده گان حايز اهميت خواهد بود، بحث اقتصاد داخلي و افزايش نرخ بيكاري است. پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري ‪۲سال پيش به اين خاطر شكل گرفت كه راي‌دهنده گان آمريكايي خواهان تغييري اساسي براي حل مشكلات موجود در اين كشور بودند، اما بحران اقتصادي، اين كشور را در مسيري قرار داد كه شايد تجربه گذشته هم نتواند به بقاي دولت اوباما كمك كند. براي دومين سال متوالي كسري بودجه ايالات متحده بيش از هزار ميليارد دالر برآورد شده است. اگرچه يك هزار و ‪۲۹۰ميليارد دالر كسري بودجه در فاصله اكتبر ‪ ۲۰۰۹تا ‪۳۰سپتامبر ‪ 2010 پيشرفت قابل ملاحظه‌ یي را نسبت به كسري بودجه يك هزار و ‪۴۰۰ميليارد دالري دوره قبلي در همين مدت نشان مي‌دهد اما با توجه به اينكه مجموع كسري بودجه دهه آتي اين كشور بالغ بر ‪۸هزار و ‪۵۰۰ميليارد دالر تخمين زده شده، احتمال مي‌رود كه ميزان اين كسري همچنان در سطح بالايي باقي بماند. بر همين اساس و به دنبال افزايش بدهي ها، طبيعتا ماليات‌ و نرخ سود و نهايتا بيكاري افزايش خواهد يافت. اين امر مي‌تواند تهديدي جدي براي دولت اوباما و دموكرات‌ها در اين انتخابات قلمداد شود.

 

همچنين، بخش اصلي سياست‌هاي اوباما و دموكرات‌ها را تشديد تحركات در عرصه سياست خارجي مي‌تواند تشكيل دهد كه در چند بعد اجرا مي‌شود. با توجه به حساسيت‌هاي موجود در مورد عراق و افغانستان، فعاليت در اين دو كشور را از اهداف اصلي سياست خارجي دموكرات‌ها مي‌توان نام برد. زيرا از يك سو، دولتمردان كاخ سفيد با تشديد دخالت‌ها در امور عراق بر آنند تا دولتي همسو با اهداف آمريكا را در اين كشور تشكيل دهند. از ديگر سو، اصل خروج نظاميان از عراق در موعد مقرر را مورد تاكيد قرار داده و حتا بخشي از نيروها را نيز در هفته‌هاي پيش از انتخابات از اين كشور خارج مي‌كنند.

 

ثانيا، محور ديگر تحركات آمريكا را در افغانستان مي‌توان مشاهده كرد. اين اقدامات كه با بركناري مك كريستال فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان و جايگزيني ژنرال ديويد پترئوس آغاز شد با برگزاري نشست بين المللي كابل و اعلام وعده خروج كامل از افغانستان تا سال ‪ ۲۰۱۴ميلادي ، اجراي عمليات‌هاي جديد براي مقابله با طالبان ، افزايش فشارها بر پاكستان به عنوان عامل استمرار جنگ افغانستان و تلفات بالاي نيروهاي خارجي و... ادامه يافته است. آمريكا به هر طريقي تلاش دارد تا به موفقيتي هر چند كوچك در افغانستان دست يابد تا از آن در جهت اهداف انتخاباتي استفاده كند.

 

 

** اوباما و آمريكاي پس از انتخابات

از سال ‪ ۱۹۴۶ تاكنون، ميانگين كرسي‌هاي از دست رفته در انتخابات دوره اول رياست جمهوري براي حزب حاكم، ‪ ۲۵كرسي از مجلس نماينده گان و سه كرسي از مجلس سنا بوده است. ترومن در سال۱۹۴۶ و كلينتن در سال ‪۱۹۹۲ هر كدام ‪ ۵۴كرسي از مجلس نماينده گان را از دست دادند، اين در حالي ا ست كه جانسن در سال ‪۱۹۶۶ ۴۸كرسي را واگذار كرد. نتايج نظرسنجي موسسه "هريس اينتراكتيو" كه دو روز پیش منتشر شد، نشانگر اين است كه ‪ ۶۳درصد از آمريكايي‌ها نسبت به عملكرد بارك اوباما رييس جمهور اين كشور نگرش منفي دارند. در همين حال روزنامه آلماني "زود دويچه"، در گزارشي با اشاره به وضعيت رييس جمهور آمريكا نوشت كه انتخابات كنگره براي وي مانند يك سونامي توام با تحولات فراوان و از دست دادن هم پيمانان دموكرات خواهد بود. شواهد تاريخي و روندهاي سياسي در ايالات متحده نشان مي دهد كه صف بندي و تقابل‌هاي انتخاباتي ميان دموكرات‌ها و جمهوريخواهان همواره در انتخابات ميان دوره یي به آزمون كشيده مي‌شود زيرا از يك سو، حزب حاكم تلاش مي‌كند تا از محبوبيت خود در فضاي سياسي براي تداوم قدرت در كنگره بهره بگيرد و از ديگر سو حزب مخالف نيز با به چالش كشيدن سياست هاي حزب حاكم به دنبال آغازي دوباره بر شكست‌هاي پيشين است. در حالي كه سياست‌هاي اوباما در ‪۲سال گذشته هنوز نتوانسته تغييرات چنداني در حوزه اقتصادي ايجاد نمايد، به دليل ماهيت ملي انتخابات ميان دوره‌ یي نيز ، نشانه‌هاي چندان روشني بر پيروزي حزب دموكرات در اين انتخابات متصور نيست با توجه به چنين شرايطي، آمريكاي پس از انتخابات را مي‌توان عرصه افزايش تقابل دو حزبي تصور كرد كه مجريان در مقابل قانونگذاران قرار مي‌گيرند و اين امر سياست‌هاي دولت اوباما را دستكم در عرصه داخلي به چالش مي‌كشد.


November 3rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی